pirmdiena, 28. novembris

Vārda dienas: Rita, Olita, Vita

Latvijas Sabiedriskie Mediji Bērnistaba

Kas jāmaina Latvijas sportā? - Lakuča diskvalifikācija: federācija ignorē statūtus, pats vainu atzīst daļēji

Jūlija vidū pieci BMX klubi vērsās ar iesniegumu Latvijas Riteņbraukšanas federācijā, lūdzot izskatīt trenera Ivo Lakuča un sportista Kristena Krīgera iespējamās manipulācijas ar starta barjeru jūnija beigās notikušajā Eiropas kausa posmā Valmierā. Federācija aicināja uz Latviju starta barjeras ražotāju “Pro gate” veikt ekspertīzi, taču neviens uzņēmuma pārstāvis tā arī neieradās. Tā vietā tika atsūtītas rakstiskas atbildes. Latvijas Riteņbraukšanas federācija uzskata, ka uz jautājumiem pēc būtības nav atbildēts. Tādēļ Lakučam piespriesta diskvalifikācija par godīgas spēles principa pārkāpumu – atrašanos trasē iepriekšējā vakarā pirms starta. Lakučs ētikas pārkāpumu atzīst daļēji. Viņa audzēknis Krīgers trasē atradies bez riteņa, ierašanās mērķis bijusi mentālā sagatavošanās nākamās dienas startam.

Intervija - Ivo Lakučs, BMX treneris

Es starta barjeru izmantoju kā līdzekli autogēnam treniņam, kurā ir jābrauc starts galvā. Kurā ir jāizdara kustības un jāreaģē, kas ir viņa kā sportista lielākais mīnuss.” 

Lakučs noliedz apsūdzības, ka būtu ietekmējis starta barjeras krišanas ātrumu. Taču viņam ir bijis svarīgi zināt starta pults datus, lai par tiem informētu sportistu.

Intervija - Ivo Lakučs, BMX treneris

Neietekmēju. Tas nav izdarāms. Tas nav bijis mans mērķis. Tas ir tikai, lai noteiktu, kādi ir starta pults izejošie dati.”

Pašas diskvalifikācijas juridiskais pamatojums gan ir ļoti apšaubāms. Lēmumu par diskvalifikāciju pieņēmusi Riteņbraukšanas federācijas padome. Federācijas statūtos tai šādas pilnvaras nav atvēlētas. Lēmumus par disciplinārsodiem var pieņemt tikai Riteņbraukšanas federācijas valde, taču tā var sodīt tikai biedrus jeb juridiskas personas, tāpēc diskvalificēt Ivo Lakuču kā fizisku personu nemaz nav iespējams. Situāciju vēl amizantāku padara fakts, ka Riteņbraukšanas federācijas Ētikas kodekss nemaz nav publiski atrodams, bet federācijas pārstāvis Artis Ozols nezina, vai tāds vispār eksistē.

Intervija - Artis Ozols, Latvijas Riteņbraukšanas federācijas pārstāvis

Juridiski es nemaz tā neesmu iedziļinājies, vai viņi varēja vai nevarēja. Bet padome vienmēr ir lēmusi visus nopietnos jautājumus. Arī šoreiz.” 

Lakučs apsver iespēju sev piespriesto diskvalifikāciju apstrīdēt, taču lēmumu vēl nav pieņēmis. BMX saimi dažāda mēroga skandāli un iekšējās nesaskaņas pavada jau vairāk nekā 10 gadus, un teju visos gadījumos iesaistīts ir bijis tieši Ivo Lakučs.

Intervija - Artis Ozols, Latvijas Riteņbraukšanas federācijas pārstāvis

Daudz kur viņš spēlē uz robežas un testē šīs robežas. Un ir cilvēki, kam tas nepatīk, tāpēc pretinieki meklē iespējas nomelnot.”

Iniciators notikumu izmeklēšanai bija BMX treneris Miks Puķītis. Viņš uzsver, ka savācis pierādījumus, bet Riteņbraukšanas federācija tos no viņa nav ievākusi. Turklāt federācija sazinājusies ar starta barjeras izplatītāju Eiropā, bet Puķītis pats vērsies pie ražotāja inženiera un saņēmis rakstisku atbildi.

Intervija - Miks Puķītis, BMX treneris

Šajā vēstulē ir skaidri pateikts, ka, balstoties uz manu epastu, no manis saņemtajiem pierādījumiem, šie barjeras iestatījumi tika mainīti.” 

Pilnas intervijas ar Ivo Lakuču un Miku Puķīti vērojamas “Sporta studijas” Youtube kanālā. Latvijas Televīzija turpinās sekot līdzi notikumu gaitai.