Dokumentālā filma. «Ābols upē. Filmas arheoloģija»

Zaķusala ir Rīgas Atlantīda... Rīgas centrā ganījās govis, zvejnieki saullēktā izlika Daugavā tīklus, un  vienīgais pilsētas transports bija kuģītis, tad  sāka būvēt tiltu un uzcēla televīziju.

Unikāls dokumentālā vēstījuma un mākslas kino hibrīds latviešu kino vēsturē: režisora Aivara Freimaņa filma «Ābols upē» (1974).

ilma par dzīves veidu un pilsētu, kādas vairs nav. Filma  par jaunību. Apciemojot vecmeistaru Aivaru Freimani viņa lauku mājās, režisors no lādes izņēma dienasgrāmatu, kuras pirmais ieraksts veikts 1970. gada decembrī. Tolaik iecerētā dokumentālā filma  par Daugavas salām saucās « Upe»  un nekas neliecināja, ka tās veidošana varētu ievilkties četru gadu garumā, divkārt solot Freimani atlaist un draudot uzfilmēto materiālu likvidēt... Kas īsti ir uzrakstīts šajā no kladēm salīmētajā un vairāk kā 40 gadus glabātajā dienasgrāmatā?  Ko tā var atklāt par radošajām mokām, kam pakļauts katrs mākslinieks, ko tā var pateikt par laiku un cilvēkiem? Nekad iepriekš nepubliskotā dienasgrāmata  kļuva par galveno intrigu, lai dokumentālajā ciklā «Filmas arheoloģija» taptu jauna filma! Kāpēc Aivars Freimanis kopā ar savu domu un kameras biedru Dāvi Sīmani  nolēma dokumentālajā vidē ievest divus tolaik publiski vēl nepazīstamus jauniešus Ivaru Kalniņu un Akvelīnu Līvmani, liekot viņiem iekļauties Zaķusalas reālajā dzīvē un cilvēkos, vienlaicīgi izdzīvojot mīlas stāstu... Neviens dialogs vai epizode nebija iepriekš  uzrakstīts uz papīra, pretēji klasiskajiem spēles kino scenārijiem. Taču mīlas nakts epizode ir viena no poētiski kaislīgākajām un noslēpumainākajam visā latviešu kino vēsturē. Filma, kas tika iesākta kā dokumentāla, tika pabeigta kā spēles  filma...

 Toreizējie Zaķusalas jaunieši un bērni, kas kļuva arī par filmas varoņiem, tagad ir purvciemieši, zolitūdieši, kas savu pagātnes zemi sauc par  Zaķusalas karalisti...

       Lai sasietu laikus un sajūtas «Filmas arheoloģija: Ābols upē»  meklēja arī šodienas Zaķusalas romantiku un mīlestību, kuru uz ekrāna izdzīvos divi jauni aktieri Agnese Cīrule un Raimonds Celms.

Filma par zudušo Rīgu, kas dzīvo cilvēku atmiņās un šodienu, kurai ir cits ritms un citas dominantes. Mīlestība paliek.

Filmas režisore Agita Cāne-Ķīle, scenāriste Daira Āboliņa, operators Edgars Bite, komponisti Pēteris Plakidis un Raimons Tiguls.

           

Komentāri

Kategorijas