KAMERMŪZIKAS KONCERTU UN SARUNU CIKLS "COME PRIMA". SALIETE. ČUDARS. BAHS. KUPERĒNS

0.0

KAMERMŪZIKAS KONCERTU UN SARUNU CIKLS 
"COME PRIMA"
VEF Kultūras pils kamerzālē

Koncertieraksts 2020. gada 2. decembrī 
SALIETE. ČUDARS. BAHS. KUPERĒNS.
Piedalās:
Ieva Saliete (klavesīns)
Matīss Čudars (ģitāra) 
Programma:
Fransuā Kuperēns (1668-1733)   Les Amusemens no 7. svītas klavesīnam
Matīss Čudars (1991)   Šahs ar Bahu
Johans Sebastians Bahs (1685- 1750)  Adagio un Fūga no Sonātes vijolei sol minorā 
  BWV 1001 ( M. Čudars solo)
Johans Sebastians Bahs (1685- 1750)  Čakona no partitas vijolei re minorā 
  BWV 1004  ( I. Saliete solo)
Fransuā Kuperēns (1668-1733)   Les Baricades Misterieuses no 6. svītas klavesīnam

Klavesīnistes Ievas Salietes un ģitārista Matīsa Čudara dueta saspēlē dzirdētas brīnišķīgas Baha mūzikas interpretācijas. Koncertu cikla "Come Prima" programmā līdzās Johana Sebastiana Baha skaņdarbiem skanēs arī franču baroka lielmeistara Fransuā Kuperēna un trīs gadsimtus vēlāk sacerētā – džeza un improvizētās mūzikas ģitārista un komponista Matīsa Čudara mūzika. 18. un 21. gadsimts satiekas mūzikā un arī neparastā instrumentu saspēlē – baroka laika klavesīns dzīvā dialogā ar elektrisko ģitāru viens otru papildina un bagātina. Ievas Salietes spēle fascinē ar meistarību un paliek atmiņā ar spēcīgo un melodisko toni, ko māksliniece spēj izvilināt no baroka laika instrumenta, kura stīgas strinkšķina plektri, kuram nav pedāļu, kas pastiprina un paildzina skaņu, nav piano un forte iespēju…, bet ir skaņas burvība, kas liek noticēt Ziemassvētku brīnumam. Četri vārdi programmas nosaukumā kā četras Adventes liesmiņas – šī smalkā un dziļi emocionālā instrumentālā mūzika būs īsta Adventa laika dāvana klausītājiem, kas piepildīs un bagātinās kluso Ziemassvētku gaidīšanas laiku.
Latvijas klausītājiem labi pazīstamā un iemīļotā klavesīniste Ieva Saliete ir Bernes senās mūzikas orķestra "Les Passions de l’Ame" (Šveice) klavesīniste. Viņa dzīvo Latvijā un kā brīvmāksliniece sadarbojas ar orķestri "Sinfonietta Rīga" baroka projektos, piedalās solo un kamermūzikas projektos Vācijā un Šveicē.
Ieva Saliete (1974) dzimusi Rīgā, studējusi J.Vītola Latvijas mūzikas akadēmijā, ar klavesīna spēli iepazinusies Ainas Kalnciemas klasē. Tam sekoja vēsturisko taustiņinstrumentu – āmuriņklavieru, klavesīna un klavihorda studijas Freiburgas Mūzikas augstskolā pie profesora Roberta Hilla, kā arī papildināšanās kamermūzikas un basso continuo mākslā Bāzeles mūzikas akadēmijā (Schola Cantorum Basiliensis, Šveicē). Dzīvojot Freiburgā, muzicējusi Freiburgas baroka orķestrī, koncertējusi ar Bāzeles kamerorķestri, "Ensemble 415" un citiem, sadarbojoties ar izciliem diriģentiem un solistiem – Lourensu Kamingsu, Polu Gudvinu, Čečīliju Bartoli, Nuriju Riālu, Angeliku Kirhšlāgeri, Serdžo Adzolīni u. c. Īpaši tuva Ievai ir savulaik Rīgā dzīvojušā baltvācu komponista Johana Gotfrīda Mīteļa daiļrade, ko viņa bieži atskaņo ar "Kesselberg Ensemble" Latvijā, Vācijā un Šveicē. Mīteļa koncertus 2012. gadā Saliete ieskaņoja izdevniecībā "Cantando". Viņa piedalījusies mūzikas ieskaņojumos, kas izdoti ierakstu namos "Deutsche Harmonia Mundi" un "Sony", divi no tiem saņēmuši "Diapason d’Or" apbalvojumu. Ieva Saliete ir JVLMA docētāja. Saņēmusi Lielo mūzikas balvu 2017. gadā kategorijā "Par izcilu darbu ansamblī". 
Matīss Čudars ir viens no daudzpusīgākajiem latviešu ģitāristiem. Pēc Rīgas Doma kora skolas beigšanas absolvējis Amsterdamas mūzikas konservaroriju, un 2015. gadā saņēmis uzaicinājumu pievienoties šīs konservatorijas mācībspēkam. Spēlējis un bijis mūzikas līdzautors vairākās muzikālās apvienībās, tostarp džeza un pasaules mūzikas projektos, Čudars arvien biežāk sevi piesaka jaunrades procesā. Līdz šim rakstījis akadēmisko mūziku Latvijas Radio korim, Valsts kamerorķestrim Sinfonietta Rīga un Latvijas Radio bigbendam; mūzikas un tekstu līdzautors rokgrupā Spāre, džeza trio Auziņš – Čudars – Arutyunyan, beļģu-latviešu eksperimentālajā popa ansamblī How Town un citos muzikālajos sastāvos. Mūziķis lielu uzmanību velta solo ģitāras spēlei, atskaņojot gan savu un citu autoru komponēto mūziku, gan arī interpretējot citiem instrumentiem rakstītus opusus pārlikumā ģitārai. Savu mūziku Matīss raksturo kā eklektisku mozaīku, ko viņa kolorītās mūziķa dzīves laikā ietekmējuši visdažādākie žanri un estētikas. Matīsa Čudara performancēs svarīga loma ir improvizācijai – mūziķa interešu lokā ir skaņa kā fenomens, un tieši šādā aspektā viņš pievēršas brīvajai improvizācijai, atklājot sev brīvās avangarda improvizācijas mūzikas lauku. Tā pamatā nav melodijas un ritmi, bet gan ceļojums skaņā, kurā improvizācijas pašatklāšanās principu veicina skaņas fenomens un frekvenču mijiedarbe. Matīss Čudars ir daudzu starptautisku konkursu laureāts: konkursa "Riga Jazz Stage 2017" I vietas ieguvējs, ieguvis apbalvojumus konkursos "Keep An Eye The Records 2017", "Burghausen Jazz Award 2013", "Keep An Eye Jazz Award 2012", saņēmis Grand Prix "Prinses Christina Concours 2010". 2018. gadā nominēts Lielajai mūzikas balvai kategorijā "Gada mūziķis"; 2019. gadā ieguvis ierakstu mūzikas balvu "Zelta Mikrofons" par trio Auziņš – Čudars – Arutyunyan albumu "Baltic".