ZIP izlase. Mēdeja. Rīgas Krievu teātris

0.0

Kaut arī sengrieķu klasiķis Eiripīds savu traģēdiju uzrakstījis pirmskristietības laikā, tā visos laikos uzrunājusi ar lielo pasaules kaislību un sāpju dimensiju.

Režisors Vladislavs Nastavševs Rīgas Krievu teātrī, pateicoties Borisa un Ināras Teterevu fonda atbalstam, ar minimāliem, bet izteiksmīgiem skatuves līdzekļiem izveidojis izrādi-dārgumu. Un lielākais dārgums ir Gunas Zariņas Mēdeja, ko vajag redzēt it īpaši televīzijas tuvplānos, kur aktrises spēju koncentrācija ir tik sajūtama un līdzpārdzīvojama.

Izrāde saņēmusi balvu "Kilograms Kultūras 2016" nominācijā "Teātris".

Kritiķi par izrādi:

Edīte Tišheizere: "Nastavševa izrāde manā apziņā vistiešākajā veidā sasaucas ar sengrieķu teātri. Ne izpausmēs – nav te ne ziedokļa, ne koturnu vai masku, – bet būtībā.

Strikta forma – taupīgs, izsvērts, nozīmīgs žests; nekustība kā enerģijas uzkrāšana pirms sprādziena; vienkārša melodija, kuru skandē koris – Mēdejas bērni –, burtiski iegravējot smadzenēs tos pāris trīs arhaiskos toņus; antīko vārsmu hipnotiskais ritms; varones balss modulācijas – crescendo, kas izaug no mēma kliedziena; Gunas Zariņas klasiski izteiksmīgais profils.

Forma satur tik daudzus sensenus kodus, ka, domājams, tiešā ceļā iedarbojas uz zemapziņu, uzvandot no turienes tikai kopatmiņā glabātas sajūtas un instinktīvas reakcijas. Taču režisors apelē pie saprāta, ne mirkli necenšoties iedarboties uz emocijām. Cilvēka individuālajā kosmosā šīs divas daļas – zemapziņu un intelektu – šķir gaismas gadu attālums. To sadursmē notiek sprādziens – katarse.

Nekas no tā nebūtu iespējams, ja režisora demiurga rokās nebūtu radošās substances, dievišķā māla – unikālās aktrises Gunas Zariņas. Izrāde man šķiet izaugusi no aktrises garīgās un fiziskās kapacitātes kā no sēklas." ("Kultūras Diena", 8.10.2014.)

Eva Škenderska: ""Mēdejas" vizuālais koncepts ir ārkārtīgi askētisks (podests un divi krēsli, fonā mainīga krāsas projekcija), tāpēc prasa gan režijas, gan aktierspēles skrupulozu precizitāti. "Mēdejas" stāsts tiek atklāts caur mizanscēnām, tekstam nonākot otrajā plānā. Ja ir zināma Eiripīda "Mēdejas" fabula, man šķiet, stāsts ir nolasāms, pat izskatot teātra mājaslapā ievietotās fotogrāfijas, jo katrs fiksētais kadrs – katra mizanscēna – ietver dramaturģiju. Guna Zariņa caur ķermeni – kustību, žestu, mīmiku, pat pašu niecīgāko grimasi – iemieso Mēdejas emociju gammu. Mēdejas loma, kas sevī iemieso visu traģēdijas žanra būtību, apliecina aktrises Gunas Zariņas profesionalitāti, fizisko un garīgo kapacitāti." (delfi.lv, 17.10.2016.)

Raidījumu ciklu atbalsta: