Dāvana vientuļai sievietei. Filmas arheoloģija

0.0

Vai kino vēsturē pastāv tāds jēdziens kā latviešu kino komēdija? Būtu netaisnīgi teikt, ka neviens latviešu režisors nav uzdrošinājies… Un kā vēl ir! Pavelkot līdzi tā laika godalgotāko aktrisi, labākos Rīgas kinostudijas radošos spēkus, dižāko komponistu, pazīstamāko populārās mūzikas duetu, iesaistot miliciju un tābrīža labklājības simbolu –  automašīnu "Volga", tapa latviešu kino "afēra" ar pakaļdzīšanos, pārģērbšanos un reklāmas pauzēm.

Tolaik humors bija ļoti nepieciešams, lai varētu izdzīvot padomju pelēcībā. Tas bija kā zibens novadītājs, un to saprata arī tā laika kino ierēdņi. Tādēļ bija vajadzīga audzinoša komēdija, kas sakņota padomju negāciju atmaskošanā. Iedvesmu filmai režisors Ēriks Lācis guvis, noklausoties it kā patiesa gadījuma atstāstu no Cesvaines puses. Kraukļu ciemā dzīvojusi kāda veca tantiņa Emma Sīmane (vārds nav izdomāts), kura pēkšņi tikusi pie dārgas automašīnas, savai personai pievēršot uzmanību, kādu nebija izpelnījusies visa sava mūža garumā.

Filmas arheoloģijas komanda pirmo reizi pievēršas režisora Ērika Lāča radošajai dzīvei. 16 filmās, ko uzņēmis Ēriks Lācis, var atrast daudz intereses cienīgu piemēru: psiholoģiskā drāma "Meldru mežs" (1971), kostīmu filma par Latvijas vēsturi "Vilkatis Toms" (1983), vēsturiska drāma, kas  apbalvota ar Latvijas valsts prēmiju "Fronte tēva pagalmā" (1984), zvejnieku stāsts ar krimināliem elementiem "Sēklis" (1988). Tomēr Ērika Lāča filmogrāfijā ir tikai viena komēdija – "Dāvana vientuļai sievietei" (1973).

Šīs tik dažādās filmas vieno viens elements – žanra kino meklējumi.  Taču kino kā izklaides veids nebija Rīgas kinostudijas prioritāte, tādēļ tika pieaicināts slavens konsultants, krievu komēdijas autoritāte Leonīds Gaidajs. Tolaik par filmu runāja visādi. Tomēr uz Viju Artmani večiņas Kņopienes tēlā pie "Volgas" stūres un padomju laika auto zagļu "mafiju" joprojām cilvēki skatās ar prieku, neatkarīgi no politiskā, sociālā vai emocionālā konteksta. Režisors Ēriks Lācis no dzīves aizgāja pilnbriedā, aiz sevis atstājot gandrīz gatavus scenārijus vairākām filmām. Ēriku Lāci atceramies kopā ar viņa laikabiedriem Raimondu Paulu, Leonu Krivānu, Jāni Streiču un jaunradītu Kņopieni (skaistu, blondu un noslēpumainu aktrisi večiņas tēlā) – brauksim ar sarkanu "Volgu", skatīsimies filmu kopā ar  aktieriem Veltu Skursteni un Gunāru Placēnu, ciemosimies pie Ērika Lāča ģimenes un Vijas Artmanes meitas Kristiānas Dimiteres, kura piedzīvojusi  savas mammas ekstrēmās grima pārvērtības, lasīsim  dokumentus un protokolus. Arī Biķernieku moto trase vēl darbojas – gluži kā filmā!