Kim? Open Call'23 II: izstādes “Gribi tici, gribi netici” un “Trausluma arhīvs"

No 19. janvāra līdz 25. februārim Kim? Laikmetīgās mākslas centrā būs skatāmas trīs Open Call 2023 laureātu izstādes. Konkursu Kim? Open Call izsludina reizi gadā jaunās paaudzes māksliniekiem, autoru kolektīviem un kuratoriem, un tā uzvarētājiem ir iespēja īstenot izstādi Kim? izstāžu zālēs. 2023. gada konkursā pirmo reizi par laureātiem tika paziņotas trīs atsevišķas izstāžu ieceres – Annemarijas Gulbes izstāde “Gribi tici, gribi netici”, Karlīnas Mežeckas “Trausluma arhīvs”, kuratore Žanete Liekīte, un Ievas Jakušas un Gundegas Straubergas izstāde “Mazcenas Rīga”. Šovakar raidījumā turpinām iepazīties ar jaunajām māklsiniecēm un izstādēm - Annemarijas Gulbes izstādi “Gribi tici, gribi netici” un Karlīnas Mežeckas izstādi “Trausluma arhīvs”, kuras kuratore Žanete Liekīte. Annemarijas Gulbes izstādē “Gribi tici, gribi netici” būs redzama jauktu mediju instalācija, kas ir veidota ap video, apvienojot kolektīvo un personīgo atmiņu fragmentus, 1971. gadā it kā pēc zibens spēriena nodegušās Vārmes baznīcas barokālā interjera arhīva fotodokumentāciju un TV Skrunda sižetus. Izstāde-pētījums uzmanīgi pārjautā reliģijas un estētikas attiecības: kā uzlūkot kolektīvo ticību vai neticību reliģijai? Kā aplūkot to, kā vizuālie, telpiskie un skaņu vai klusuma elementi var izraisīt svētlaimīgu sajūsmu, tieksmi apbrīnot iespaidīgo telpu vai altāri? Vai elpa aizraujas no estētiska pārdzīvojuma vai tādēļ, ka sastapts dievišķais? Annemarija Gulbe (1997) strāda ar fotogrāfiju, video un instalāciju. Saņēmusi Grand Prix balvu laikmetīgās mākslas biennālē Jeune creation Européene Parīzē (2019), ieguvusi FK Balvu kā labākā jaunā latviešu fotogrāfe (2018). Annemarija piedalās grupu izstādēs un veidojusi personālizstādes Organ Vida Zagrebā (2019) un ISSP galerijā Rīgā (2020), kas izraisīja cenzūru, diskusiju par ķermeņi un tā reprezentāciju mākslā. Pēdējā mākslinieces personālizstāde norisinājās galerijā Look! Rīgā (2023). Karlīna Mežecka izstādē “Trausluma arhīvs” (kuratore: Žanete Liekīte) reflektē par trausluma kategorijām, pievēršoties reģionālas telpas poētikai un cilvēka emocionālajai pieredzei tajā. “Telpa atrodas mūsos tikpat daudz, cik mēs tajā,” rakstīja Gastons Bašelārs. Pieslienoties šai tēzei, izstāde “Trausluma arhīvs” aptver gan iekštelpu un cilvēka iekšējo pasauli, gan ārtelpu un ķermenisko ārējo pieredzi, kļūstot par instrumentu dvēseles analīzei. Izstādē cilvēka ķermenis ir pārtapis alegoriskā klātbūtnē starp saasinātu emocionālo stāvoļu izpēti. Kompromitētās mākslas darbu formas atgādina par ķermeņa fizisko un emocionālo trauslumu, un tā delikātums atspoguļots “viegli plīstošos” materiālos. Lūkojoties caur metaforisko izstādes logu, paveras brūnīga, zaļpelēka, viegli miglaina ainava. Par šo neviennozīmīgo telpu trūkst konkrētu zināšanu, taču tā nav ignorances forma. Līdzīgi kā poēzijā, kur “nezināšana kļūst par sarežģītu zināšanas transcendenci”, šis arhīvs funkcionē pēc dzejas noteikumiem. Karlīna Mežecka (1995) ir jaunā māksliniece, pašlaik dzīvo un strādā Londonā, Apvienotajā Karalistē. Ieguvusi bakalaura grādu Latvjias Mākslas akadēmijas Keramikas nodaļā (2020) un maģistra grādu Londonas Karaliskajā mākslas koledžā (Royal College of Art) Keramikas un stikla nodaļā (2022). Nesenākās izstādes: Martinsona balva, Daugavpils Marka Rotko mākslas centrs, LV (2023); "Decentrējot, izkliedējot vienuviet", Padures muiža, LV (2023); Black Market 3, Kim? Skolas ielā 18, Rīga, LV (2022); "Sinhronitātes", Vagonu iela, Rīga, LV (2022); My Empty Shell, Candid Gallery, Londona, UK (2022); Melting Pot, Londona, UK (2022); Security Patterns, LOW galerija Rīga, LV (2022); Surrender, PILOT galerija, Rīga, LV (2021); "Demokrātijas Brīnumi", Tēlniecības kvadriennāle, Rīga, LV (2020).