Nobela prēmiju fizikā piešķir par pētījumiem kvantu mehānikā

Nobela prēmija fizikā šogad piešķirta 3 Francijas, Amerikas Savienoto Valstu un Austrijas zinātniekiem. Viņi veikuši būtiskus atklājumus kvantu mehānikas jomā.

Nobela prēmijas komiteja informē, ka Alēns Aspekts, Džons Klausers un Antons Ceilin-gers pagodināts par eksperimentiem ar savērptiem fotoniem, kas atklāja Bela nevienlīdzības pārkāpumu un lika pamatus kvantu informātikai. Savukārt citi eksperti atgādina, ka kvantu mehānika pēta vielu īpašības elementārdaļiņu līmenī. Tā ir pārsteidzoša pasaule, kur neko nevar droši paredzēt. Atklājumam ir arī milzīga nozīme reālajā dzīvē, jo tas palīdzēja sākt darbu pie kvantu datora izveides, kas būs simtiem reižu ātrāks un jaudīgāks, nekā patlaban pieejamās iekārtas.

Nobela prēmija ir prestižākais apbalvojums zinātnē, un pētnieki saņems arī 920 tūkstošu eiro naudas balvu. Tās oficiālā pasniegšanas ceremonija šogad notiks 10. decembrī. Pērn balvu fizikā piešķīra 3 zinātniekiem par klimata modelēšanu un sarežģītu fizikālu sistēmu izpēti.