Aija. Filmas arheoloģija (12+)
Latvijas kino vēsturei veltītais pētnieciskais dokumentālo filmu cikls "Filmas arheoloģija" atklāj režisora Vara Braslas mazāk zināmo šķautni. Varis Brasla tandēmā ar scenāristu Alvi Lapiņu ne tikai vēlējās atgriezties pie literatūras klasiķa Jāņa Jaunsudrabiņa triloģijas "Aija" motīviem, bet to darīja televīzijas filmas formātā ar novatorisku dramaturģisku risinājumu: trillera un kaislīgas melodrāmas sajaukumu latviskās dabas un cilvēku ainavā.
Varis Brasla ir joprojām nepārspēts piesātinātas melodrāmas meistars. Cilvēki viņa filmās ir tik trausli un stipri. Mīlētāju kaislības ir sirds un dvēseles iekšienē vērstas. Uzbudinātība un eksaltācija. Šajos binārajos vārdu salikumos latvietim nav pretrunas. Tāpēc Vara Braslas filmas vienmēr šķiet personiskas un intīmas.
Filmas arheoloģija "Aija" iecerēta arī kā retrospektīvs atskats un salīdzinājums ar režisora Vara Krūmiņa filmu "Atbalss". Kā atšķīrās galvenās varones interpretācija divu pēctecīgu paaudžu režisoru tvērumā?
Aktieris ir ļoti cienījams un spēcīgs aspekts, lai pētītu filmu "Aija". Uz Jāņa lomu līdz pēdējai filmas provju apspriešanas sēdei pretendēja trīs jauni aktieri: Gunārs Dālmanis, Helmuts Kalniņš un Juris Žagars. Uz pieviltās Ieviņas lomu pretendēja aktrises Aīda Ozoliņa, Inga Aizbalte un jaunā flautiste Dita Krenberga. Uz Aijas grēcīgā mīlnieka Aizupju Jura lomu tika provēti divi aktieri: Mārtiņš Vērdiņš un Andris Bērziņš. Aijas lomai bija tikai viena kandidāte – aktrise Zane Jančevska, kura par šo lomu saņēma balvu "Lielais Kristaps". Ko Aijas tēlā Zane Jančevska pārmantoja no latviešu kino pirmās "Aijas" Dzidras Ritenbergas? Vai ir iespējami "laika tilti": Zane Jančevska un Marta Lovisa Jančevska?
Šī stāsta laime ir iespēja autorus vēlreiz pagriezt ar skatu pret Jaunsudrabiņa "Aiju". Kas zina, vai latviešiem jau nebūs vajadzīga 21. gadsimta "Aija"?