Purva bridējs. Filmas arheoloģija (12+)
Kas Blaumaņa mīlas stāstā par Kristīni un Edgaru ir tik spēcīgi iekodēts, ka latvieši to ir gatavi skatīties jaunās un jaunās variācijās? Kas ir tas, kas joprojām Leonīda Leimaņa filmā "Purva bridējs" iedarbojas no ekrāna bez laika noilguma?
Leonīda Leimaņa filma "Purva bridējs" (1966), kas ir iekļauta Latvijas Kultūras kanonā, kino vēsturē iegājusi gan ar savu skatītāju rekordlielo skaitu (26,6 miljoni visā PSRS), gan ar asiem publikas iebildumiem pret Rūdolfa Blaumaņa darba "pārrakstīšanu". Vešerienes meita Kristīne no liriskās varones, kura Blaumaņa vārdiem saka "es nolieku savas vieglās dienas", Leimaņa filmā parādās kā emocionāli spēcīga personība, kura izdara izvēli, sekojot savām jūtām. Filmas režisors piedāvā vienu no spēcīgākajiem mīlas stāstiem Latvijas kino vēsturē, kas joprojām uzrunā ne tikai ar enerģētiku, bet arī ar novatoriskiem kinematogrāfiskajiem risinājumiem.
"Purva bridējs" ar savu cilvēcisko kaislību intensitāti varētu iekļauties pasaules kino ainā līdzās Fransuā Trifo "Žils un Džims" (1962) vai Žana Lika Godāra "Trakais Pjero" (1965). Vēsturi nevar mainīt, bet to var pārskatīt, analizēt un jaunatklāt.
Filma "Purva bridējs" ir piedzīvojusi mūsdienīgu digitālo restaurāciju, atgūstot mizanscēnu dziļumu un īstos baltā un melnā kontrastus, ļaujot ieraudzīt gaismēnas un emociju nianses aktieru sejās.
Kādi filmas arheoloģijas dārgumi un atradumi sagaida skatītājus? Kopš 2014. gada LTV arhīvā tikusi glabāta filmas operatora Mārtiņa Kleina intervija, kurā atklāti specefektu risinājumi reibinošajā zaļumballē un kombinētie kadri ar greizsirdības mocīto Edgaru auļojoša zirga mugurā. Foto un kino provēs ir saglabājušās piecas latviešu aktrises, kuras pretendēja uz Kristīnes lomu. Kāpēc uzvarēja Vija Artmane? Aktrise Olga Dreģe kroga meitas Matildes kaislību un mīlestību atceras tā, it kā tas būtu noticis vakar, kaut gan intervijas laikā kopš filmas uzņemšanas pagājuši 56 gadi. Daudzi noslēpumu plīvuri ir krituši: Vijai Artmanei filmā bijusi dublante, Artmanes un Pūcīša vecuma starpību uz ekrāna bijis grūti noslēpt. Erotiski uzlādētais gultas skats sacēla lielu traci, un aktieriem nācās attaisnoties līdz mūža galam. Filmēšanas laukumā valdīja patiess mīlas stāsts, tikai Leonīda Leimaņa mūzu nesauca Kristīne... Toties filmas kostīmu mākslinieka Jāņa Matīsa dzimtā visās paaudzēs meitenes ir Kristīnes.