"Mirāža. Filmas arheoloģija"

«Filmas arheoloģija. Mirāža» piedāvā uz mirkli atgriezties astoņdemitajos, kad Rīgas kinostudija bija kino fabrika, mums bija skaistākie aktieri, bet filmu skatījās miljoni skatītāju, kuri ticēja uz ekrāna  radītajai pasaulei.

«Filmu arheoloģija» pievēršas detektīvžanra pētniecībai, kas bija režisora Aloiza Brenča radošās darbības stiprākā puse, un spodrināja Rīgas kinostudijas atpazīstamību toreizējā PSRS teritorijā. Aloiza Brenča detektīvi piedāvāja skatītājiem intriģējošu vakara izklaidi ar žanra specifikai atbilstošām izpausmēm: ieroči, pakaļdzīšanās, laupīšana, noziedzība. ASV kriminālliteratūras klasiķa Džeimsa Hedija Čeiza romāns «Visa pasaule kabatā» 1974. gadā bija nopublicēts žurnālā «Zvezda», un tā nonāca arī režisora Aloiza Brenča redzeslokā. «Buržuāziskās īstenības neglītās puses» (laikmetam atbilstošs formulējums) kalpoja kā ideāls vairogs, lai izdotos Rīgas Kinostudijas ražošanā iekļaut amerikāņu romāna ekranizāciju.  Scenārists Alvis Lapiņš tolaik jau bija sava aroda profesionālis un spēja strādāt  gan ar dažādu materiālu, gan ar dažādiem režisoriem, taču iejusties amerikāņu literāta ādā  nācās pirmo reizi.  Kino kolēģi slavē Aloizu Brenču par viņa darbu ar aktieriem. Nav gan noslēpums, ka Brenčs kritizēja latviešu aktierus un bieži filmēja lietuviešus, kuri viņam šķita staltāki un jūtīgāki kameras priekšā. Tā filmā nokļuva Reģimants Adomaitis. Brenčs negribēja strādāt ar iesācējiem, tomēr tieši viņš atklāja kinematogrāfam ar vīrišķīgu harizmu apveltīto jauno aktieri Mārtiņu Vilsonu, kurš filmā «Mirāža» nospēlēja savu pirmo lomu. Aktieris Mārtiņš Vilsons 36 gadus pēc pirmizrādes sēdīsies pie tā paša filmas auto «pontiaks» stūres un palīdzēs dzīt pēdas «Mirāžas» liecībām, sākot ar arhīva dokumentiem, filmēšanas vietām un beidzot ar aizkustinošām tikšanās reizēm  ar tā laika filmas partneriem.  Kā izveidojās romantiskais gangsteru pāris ar aktrisi Mirdzu Martinsoni? Ko slēpj arhīvā atrastās «Mirāžas» kino proves? Un kā Padomju Savienībā bija iespējams ticami uzfilmēt  pārliecinošu Ameriku, kad kokakolas bundžiņa šķita brīnums? Mākslinieki pārkrāsoja cigarešu paciņas un uzstādīja lielceļa reklāmas plakātus, aktieriem šuva izaicinošus filmas kostīmus. Pa visu Baltiju tika meklētas ārzemju automašīnas.

Rež: Agita Cāne-Ķīle, scenāriste Daira Āboliņa, operators inscenētājs Edgars Bite, producente Ieva Rozentāle.