среда, 30. ноября

Именины: Andrejs, Andrievs, Andris

Latvijas Sabiedriskie Mediji Bērnistaba

# 240 Juris Pavītols - albums "Līvi: sākums / Liecinieka spoguļportrets" (2022)

Pavītols jau gadiem ilgi jūtas nepelnīti aizmirsts ik reizi, kad viņa 1972. gadā dibinātās grupas Līvi vārds vairs netiek saistīts ar viņu. Līvu piemineklī Spoku koks Liepājā neskan viņa dziesmas, un arī nošu grāmatā ar piecdesmit Līvu dziesmām nav pat viņa dziesmas Vairogi, ar ko himniski sākas izlase Līvi. Zelts 1 (2002, Mikrofona ieraksti). Daļēji šis fakts ir izskaidrojams ar to, ka lielākā daļa Pavītola dziesmu līdz šim nav tikušas ierakstītas, un daudzi tās nemaz nav dzirdējuši. Nu šis robs aizlāpīts, septiņdesmitajos gados tapušās un izskanējušās dziesmas ar Imanta Ziedoņa un Vitauta ļūdēna dzeju pirmoreiz ierakstot un izdodot platē "Liecinieka spoguļportrets". Uz Otto Zitmaņa veidotā plates vāka ir redzams uzraksts Līvi uz karoga, kas piekārts priekšā logam, bet to var uztvert arī kā līdzās grāmatām, mūzikas instrumentiem un nosviestām biksēm redzamu bildes detaļu (kas, protams, piesaista uzmanību), nevis kā norādi, ka tur skan Līvi. Uz plates malas šī vārda nav, kaut gan grupa ar tādu nosaukumu albumā skanošās dziesmas spēlējusi pirms aptuveni četrdesmit pieciem gadiem. Pagājušajā gadā ierakstīto materiālu latviešu skaņu ierakstu vēstures apkopotājs Mārtiņš Krastiņš ir samiksējis tā, ka ieraksts skan cienījami un muzikāli baudāmi arī 2022. gadā, un viņš albumu izdevis savā izdevniecībā Plate, kurā jau ir iznākuši saudzīgi restaurēti Raimonda Paula un grupas Pērkons vēsturiskie ieraksti. Šie patiešām ir pavisam citādi Līvi, kuros nav ne miņas no vēlākā hārdroka un šlāgerroka. Dziesmu skanējumu, ja tas tāds bijis arī toreiz, varētu dēvēt pat par Latvijas progroka aizsākumiem, kas ir gājuši paralēli Raimonda Paula eksperimentiem šajā žanrā un Mārtiņa Brauna Sīpoliem (abiem šiem gadījumiem kājas aug no grupas Katedrāle – Pauls tai laikā sadarbojās ar šīs grupas mūziķiem, bet Sīpoli faktiski ir Katedrāles turpinājums). Latviešu mūzikai septiņdesmitajos gados raksturīgais teatrālisms vietām ari sajūtams, bet albums arī veidots kā Jura Pavītola atmiņu stāsts, piedaloties viņa dēlam Matīsam, kurš pārmaiņus ar tēvu dzied, un kādreizējiem Līvu dalībniekiem, sieviešu vokālus dzied Karīna Tatarinova. Pārsteidzoša ir Zemgaļu kara dziesmas līdzība populāram roka hitam Yellow River (Christie), un autors atzīst, ka tā arī tas bijis domāts. Mūziķi gatavi šo materiālu atrādīt arī koncertā 7. oktobrī vēsturiskā vietā – Slampes kultūras namā, kur noticis 1984. gada Mikrofona aptaujas koncerts, un Juris Pavītols tajā piedalījies ar savu grupu Saime.