Kontakts ar operu. Intervija ar komponistu Edgaru Mākenu

Šajā nedēļas nogalē 20. martā, Ģertrūdes ielas teātris aicina skatītājus un klausītājus uz komponista Edgara Mākena debiju operas žanrā - kameroperu vienā cēlienā "Kontakts". Šovakar raidījumā klausies sarunu ar komponistu, arī muzikālo apvienību "Manta", "Gaujarts" un "Hospitāļu iela" dalībnieku Edgaru Mākenu. Darbība notiek aptuveni desmit gadus tālā nākotnē. Galvenais varonis dzīvo kopā ar bezķermenisku mākslīgo intelektu – Digitālo Asistenti vārdā DIA. Šis ir laikmets, kad fiziska distancēšanās – epidēmijas un vispārējas digitalizācijas mantojums – kļuvusi par dominējošo dzīves stilu, bet naudas vienība “kontakts”, kas ekvivalenta vienam virtuāla satura skatījumam, atzīta par vispasaules valūtu. Ikviens piedalās cīņā par “kontaktiem”, turpretī sievietes balsī runājošā DIA sapņo iegūt ķermeni, lai izveidotu pilnvērtīgas attiecības ar savu saimnieku. Un ko par šo ideju teiks viņš pats? Oriģināldarbs “Kontakts” tapis ar Valsts Kultūrkapitāla fonda mērķprogrammas “Atbalsts muzikālā teātra žanra attīstībai” finansiālu atbalstu un ir komponista Edgara Mākena, kurš nule absolvējis arī JVLMA kompozīcijas nodaļu, debija operas žanrā. Mākens piepulcējis spilgtu radošo komandu – dzejnieku, tekstu autoru Sergeju Timofejevu, režisori Ināru Slucku un mākslinieku Krišu Salmani, kā arī jaunos māksliniekus – mūziķi Alisi Rancāni un stīgu kvartetu JUNO. Titullomas izpilda Latvijas Nacionālās operas solists Kalvis Kalniņš un jaunā soliste Kitija Mināte. Darbs pie kameroperas tika uzsākts 2020. gada pavasarī, kad pirmoreiz pieredzējām pandēmijas radīto piespiedu pašizolāciju. Iedvesmojoties un reaģējot uz notikumiem, emocijām un situācijām, ko cilvēki pieredz un izjūt, mākslinieki fantazēja, kā šāda ilgstoša izolācija var attīstīties.