Totalizatoru reklāmas Latvijas sportā arvien izliekas neredzam

Mēs turpinām tēmu, kas jāmaina Latvijas sportā. Mūžīgā ir naudas trūkums, kuru daudzi kompensē piesaistot azartspēļu kantorus. Cik tas ir likumīgi un ētiski – pētīja Andris Auziņš.

Latvijas sporta lielākie privātie atbalstītāji jau gadiem ir sporta totalizatoru pakalpojumus piedāvājošie uzņēmumi. Maz Latvijā ir tādu līgu vai sporta komandu, kuru vizuālo veidolu nerotātu kāda azartspēļu uzņēmuma logotips. Lai arī azartspēļu reklāma Latvijā ir pieļaujama tikai to organizēšanas vietās, pakalpojumu sniedzēji atrod radošus veidus, kā savu zīmolu integrēt sporta nozarē. Kādam tie ir sporta bāri, citam – sporta rezultātu vietne vai sporta norisēm veltīts video kanāls. Visos šajos gadījumos blakus nodarbju vizuālās identitātes ļoti atgādina attiecīgo sporta totalizatoru zīmolus, un tieši šīs blakus nodarbes juridiski ir līgu, komandu un sportistu sadarbības partneri.

Intervija - Signe Birne, Azartspēļu inspekcijas vadītāja

«Šīs te federācijas noslēdz sponsorēšanas līgumus par materialu atbalstu konkrētam sporta veidam. Un attiecīgi šī federācija reģistrē uz sava vārda azarspēļu oranizētāju nosaukumu kā savu preču zīmi. Kā rezultātā šī pretruna sanāk.»

Totalizatora kantora vadītājs un Latvijas Interaktīvo azartspēļu biedrības pārstāvis Jānis Trēgers nenoliedz, ka totalizatoru kantori Latvijā reklamējas pastarpināti, tāpēc reklāmas ierobežojumi būtu jāpārskata.

Intervija - Jānis Trēgers, Latvijas Interaktīvo azartspēļu biedrība

«Tas, ka uzņēmējiem, kuri Latvijā ir ieguvuši licenci – samaksājuši pietiekami apjomīgu licences maksu, lai varētu sniegt šos pakalpojumus –, nav iespējas tiešā un likumīgā veidā atrādīt savu zīmolu: manuprāt, tā ir problēma. Tas, par ko varam domāt – kādā formā tas notiek. Tagad tas notiek aprakstītajā formā.»

Intervija - Edgars Severs, IZM Sporta departamenta direktors

«No otras puses, mēs kā ministrija, kas atbild arī par sportu, redzam, kas notiek Eiropā. Kad šie ienākumi no azartspēlēm ir būtiska katras valsts sporta ienākumu sastāvdaļa. Mēs redzam, ka Latvijā šie azartspēļu operatori, ar vai bez slēptu reklāmu, bet tomēr darbojoties tiesību aktu ietvaros, veido savu biznesu uz sporta nozares rēķina.»

Intervija - Armands Puče, Latvijas Golfa federācijas prezidents

«Šī rūpala ir legāla. Ja tie cilvēki nesēž cietumā par to, ko viņi dara; ja mūsu likumi to atļauj, ir ārkārtīgi dīvaini noskatīties, ka viņi nedrīkst reklamēties. Kāpēc?»

Edgars Severs norāda, ka Izglītības un zinātnes ministrija ir gatava diskusijai par sociāli atbildīgu reklāmu, skaidri nosakot ierobežojumus un no mērķauditorijas strikti nodalot nepilngadīgos.

Intervija - Edgars Severs, IZM Sporta departamenta direktors

«Uz sporta attiecināmas reklāmas būtu vienīgais, par ko tālāk varētu diskutēt. Bet atļaut azartspēļu reklāmu kā tādu – noteikti nē. »

Darba grupa, kur pieaicinātas teju visas iesaistītās ministrijas jau vairāk nekā gadu nespēj vienoties par konkrētiem mērķiem. Azartspēļu inspekcijā valda doma, ka šajā jomā nepieciešams politisks lēmums. Demokrātiska diskusija ar 30 cilvēkiem pie galda augļus nenes.