100g kultūras. Personība. Apsēsts ar sapņošanu. Režisors Viesturs Kairišs

Režisors Viesturs Kairišs tikko dzirdējis slavējošo «bravo» un noliedzošo «bū» par operas «Burvju strēlnieks» iestudējumu Ķelnes operā. 19. gadsimta strēlnieki pārtapuši peintbola spēlmaņos, bet viņu daiļavas tipina pa skatuvi bārbijkleitās. Tādas ir mūsu gadsimta noburtās sabiedrības klišejas Viestura Kairiša groteskajā K. M. Vēbera romantiskās operas iestudējumā. Viesturs Kairišs jau ierasti savu vizuālo pasauli uzbur kopā ar mākslinieci un savu dzīves biedri Ievu Jurjāni, un tik daudz rozā krāsas uz skatuves nav ņirbējis jau sen. Režisors, kura fantāzijām un pārdrošajām idejām, šķiet, nav robežu. Kultūras kontekstos balstīta provokācija ir viņa ierocis, kurš griež asi un pat sāpīgi.

Vācu kultūras un mūzikas pazinējs V. Kairišs pašlaik ir jau atzīts Eiropā, nesen saņēmis Lielo mūzikas balvu par R. Vāgnera operas «Nībelungu gredzens» uzvedumu Latvijas Nacionālajā operā un, saņemot balvu, pateicis skarbus, bet godīgus vārdus. Viņš ir tiešs un emocionāls, erudīts un brīžiem simpātiski paštaisns. Uz darbu dodas ar divriteni gan Ķelnē, gan Rīgā. Atgriezies Latvijā, Lieldienu laikā atsācis filmēšanu savai ilgi lolotajai filmai par izdzīvošanas spēku «Melānijas hronika». Viņš kritizē politisko eliti un inteliģences bailīgumu. Viņš kaļ lielus plānus un lido fantazijās. Apsēts ar sapņošanu. Viesturs Kairišs. No Vācijas skatuvēm līdz Latgales klusumam.