Nacionālie dārgumi. 100 g kultūras

Arheoloģiskajā materiālā gandrīz vienīgā liecība par kādu kultūru ir rotas un ornamenti. Tie ir ne tikai vēsturnieku un zinātnieku izpētes objekti. Šīs vēstures liecības iedvesmo māksliniekus radīt darbus, kas savās spilgtākajās izpausmēs veido nacionālos mītus . Piemēram, režisora Anša Epnera 1980. gadā uzņemtā filma „Lielvārdes josta” savulaik spēcīgi ietekmēja sabiedrības priekšstatus par to. Jostas ornamenti tika uztverti kā informācijas nesēji, kuros ierakstīts īpašs vēstījums. Senās rotas un ornamenti nereti kļūst par nācijas identitātes zīmēm un simboliem, veidojot saikni starp dažādiem laikmetiem. Tomēr to nozīmi iemieso nevis pašas zīmes, bet cilvēku ticība tām. Par vienu no šādām zīmēm ir kļuvis Nameja gredzens, kas iedvesmojis režisoru Aigaru Graubu radīt filmu par 13. gadsimta zemgaļu cīņām pret krustnešiem. Par latviešu rotām un zīmēm un nacionālajiem mītiem, ko tās iemieso, saruna ar Latvijas Nacionālā Vēstures muzeja vēsturniekiem - arheologiem Baibu Vasku un Artūru Tomsonu, un režisoru Aigaru Graubu.