Pie WiFi pīrāga Rīgā tiek skandalozās "Pilsētas līnijas"

Privātais reklāmas uzņēmums “Pilsētas līnijas”, kas savulaik ar skandālu bez konkursa ieguva tiesības izvietot reklāmas visā Rīgas sabiedriskajā transportā, ticis pie nākamā ekskluzīvā kumosa. Tieši viņi Rīgas tramvajus, trolejbusus un autobusus nodrošināšot ar bezmaksas WiFi jeb bezvadu internetu, šovakar ziņo Latvijas Televīzijas raidījums “De Facto”.

Uzņēmumam “Rīgas satiksme” šķiet svarīgi uzsvērt, ka ne Rīgas budžeta, ne uzņēmuma nauda tam netiks tērēta. Ieguldījumus solot veikt privātā kompānija, cerot tos atpelnīt ar reklāmas naudu. Komunikāciju nozare šādu pavērsienu tomēr uztver ar izbrīnu.

Uzņēmums “Rīgas satiksme” jau iepriekš paziņojis, ka šovasar atsevišķi Rīgas sabiedriskā transporta līdzekļi varētu tikt nodrošināti ar bezmaksas WiFi pieslēgumu. Uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis raidījumam “De Facto” stāsta, ka “mēs testējam” šobrīd sistēmas, un, ja labi viss izdosies, WiFi visos transportlīdzekļos un arī pieturvietās varētu ieviest gada laikā.

Rīgā ikdienu ierindā ir aptuveni 1000 transporta vienību un apmēram 1800 pieturvietu. Tiesa, ar vārdiem “mēs testējam” “Rīgas satiksmes” pārstāvis kļūdās. Kā izrādās, bez afišēšanas, bez konkurences un jelkādas vairāku piedāvājumu izvērtēšanas pie WiFi ierīkošanas sabiedriskajā transportā un pieturvietās tikusi privāta kompānija “Pilsētas līnijas”. Un testē viņi.

“Pilsētas līnijas” patiesībā “Rīgas satiksmei” “piesūkušās” jau gana sen. Rīgas mēra Gundara Bojāra valdīšanas laikā - 2004.gadā, kad firmas apgrozījums bija tuvu nullei, tā pēkšņi bez konkursa kļuva par galveno “Rīgas satiksmes” reklāmas starpnieku.

Par firmas vienīgo īpašnieci kļuva ar Bojāra padomnieku Leonardu Teni saistīta persona Ineta Gadzjus. Laikā gaitā īpašnieku pulks kļuvis plašāks, bet 2010.gadā, kad mērs jau bija Nils Ušakovs, trešdaļu firmas caur uzņēmumu “Well Media Riga” ieguva Boriss Carjovs, kura ceļi ne vienreiz vien krustojušies ar Ušakova padomnieku Ēriku Teilānu.

2008.gadā firmas līgums ar “Rīgas satiksmi” tika pagarināts, un tieši uz to tagad atsaucas “Rīgas satiksmes” juristi. “2008.gadā noslēgtais “Rīgas satiksmes” līgums ar “Pilsētas līnijām” paredz ne tikai reklāmas izvietošanas vietas, bet arī veidus, tajā skaitā digitālos. Līdz šim šis reklāmas izvietošanas veids nav izmantots, taču vēl 2010.gadā “Pilsētas līnijas” vērsās “Rīgas satiksmē” ar iniciatīvu ieviest Wi-Fi tehnoloģijas sabiedriskajā transportā un pieturvietās par saviem līdzekļiem,” teikts uzņēmuma skaidrojumā, kā “Pilsētas līnijas” tikušas pie šādas iespējas.

Kā uzņēmums bez pieredzes IT jomā spēs ierīkot WiFi tīklu? Pati kompānija šobrīd neko sīkāk stāstīt negrib. Kā telefonsarunā skaidro tās vadītāja Ilma Kauliņa, plašāku informāciju varēs sniegt pēc testiem.

Latvijas informācijas un komunikāciju tehnoloģiju asociācijas prezidente Signe Bāliņa gan šādu izvēli sauc par īpatnu, sakot, ka ir nepieciešama pieredze šajā jomā. Turklāt, kā uzsver viņa, šobrīd komunikāciju uzņēmumi pat ļoti būtu ieinteresēti šādos sadarbības projektos ar Rīgas pilsētu. To apstiprina arī Rīgas izpilddirektors Juris Radzevičs, sakot, ka piedāvājumu no uzņēmējiem, kur un kā Rīgā ierīkot bezmaksas WiFi, ir daudz. “Rīgas Satiksme” savukārt esot uzņēmums, kurš jautājumus risina pēc saviem ieskatiem, saka Radzevičs.

Zīmīgi, ka “Pilsētas līnijas” apsolījušas ne tikai ierīkot bezmaksas WiFi, bet šogad sākt atjaunot par saviem līdzekļiem arī 800 pieturvietu. Pati kompānija publiski izteikusies, ka tam būs nepieciešami vairāki miljoni latu.

Uzņēmuma finanšu dati ar visu ekskluzīvo līgumu gan ir ļoti pieticīgi. Pie aptuveni pusmiljona gada apgrozījuma, pēdējos pāris gadus tas ir knapi pa nullēm. Vides reklāmas tirgus stagnē, bet interneta reklāmas niša, kurā grib startēt “Pilsētas līnijas”, nav pat īsti Latvijā atklāta. Šis viss apstākļu kopums liek uzdot jautājumu - vai tikai gala rezultātā nesanāks tā, ka savējiem atdotais kumoss nemaz nebūs norijams un bezmaksas WiFi sabiedriskajā transportā būs vien tāds sapnis?